replica watches fake rolex fake rolex replica watches swiss rolex watches online.
QUINOA Z GRUSZKĄ NA ŚNIADANIE

QUINOA Z GRUSZKĄ NA ŚNIADANIE

Śniadania są dla mnie najważniejsze i nimi nie dzielę się z nikim :)…Co innego kolacja! Ją najchętniej „oddawałabym wrogowi”, choć mam taką cichą nadzieję, że nie mam wrogów…No i na ogół też kolacji nie jadam 😉

Od roku zachęcam wszystkich do kasz, szczególnie spożywanych na ciepło i na śniadanie. Przygotowanie takiego posiłku to żaden wysiłek, a sama czynność zamyka się w pięciu minutach. Tyle czasu gotuję kaszę jaglaną, gryczaną niepaloną, quinoę czy kukurydzianą. Trochę dłużej ryż. Jeżeli rano mam napięty grafik, to robię to wieczorem. Nigdy nie doprowadzam do powstania lepkiej papki. Lubię czuć na języku wyraźne grudki kaszy i bakalie.

Quinoa to słynna peruwiańska kasza i choć nie ma nic wspólnego z ryżem, nazywana jest po polsku: komosą ryżową. Spokrewniona ze szpinakiem i burakami, właściwie to nie jest ani kaszą, ani ryżem, tylko rośliną, której ziarna zbierają Indianie w Andach, od najdawniejszych czasów i podają do jedzenia do każdego posiłku. Kaszę quinoa podawano wojownikom i biegaczom inkaskim, bo tylko dzięki niej mieli wystarczająco dużo siły do walki i dostarczania przesyłek.

To z całą pewnością jeden z najbardziej wysokobiałkowych produktów roślinnych (średnio ok. 15-18% białka), zawierający ponadto wszystkie niezbędne dla człowieka aminokwasy, a te odgrywają ważną rolę w przyswajaniu wapnia. Quinoa bogata jest również w błonnik, a także w witaminy (zawiera dużo witaminy EC i witamin z grupy B) oraz w sole mineralne – najwięcej żelaza, dużo magnezu, potasu, miedzi i cynku.

Komosa jest także źródłem potrzebnych nam flawonoidów (przeciwutleniaczy), które mają działanie antyoksydacyjne, rozkurczowe, przeciwzapalne i przeciwalergiczne (szczególnie obecne w komosie kwercetyna i kemferol) oraz dobroczynnych tłuszczów nienasyconych (szczególnie Omega3).
Jest produktem bezglutenowym i wyróżnia się niskim indeksem glikemicznym (IG 35), dzięki czemu jest ona wyjątkowo przyjazna nie tylko dla naszego zdrowia, ale i dla figury.

Przed gotowaniem płuczę quinoę w zimnej wodzie. Potem zalewam  2 szklanki kaszy wodą, w proporcji 1:1 i zagotowuję z przyprawami:

– 1 płaska łyżeczka kurkumy,

– 1 płaska łyżeczka kardamonu,

– 1 płaska łyżeczka cynamonu,

– 2 cm pociętego drobno imbiru,

– garść rodzynek / dowolne suszone owoce, latem świeże maliny, jagody, jeżyny.

Po zagotowaniu się wody z kaszą wyłączam płytę, owijam garnek pikowaną „kołderką” i pozostawiam na ciepłej płycie 10 minut.

W stanie surowym kasza quinoa wygląda jak małe białe, czerwone lub czarne kuleczki, w zależności od rodzaju tej kaszy. Po ugotowaniu z kuleczek wystają ogonki. Wystudzoną bez dodatków można przechowywać w lodówce, w szczelnie zamkniętym pojemniku do 3 dni.

SONY DSC

Śniadanie złożone z bezglutenowych kasz, owoców i orzechów jest bardzo syte. Daje energię na wiele godzin nie obciążając żołądka i narządów wewnętrznych. Ale jest jeden warunek. Nie może być łączone z jogurtem, śmietaną czy mlekiem. Doprawione odrobiną miodu, syropu klonowego czy z agawy, łyżeczką migdałowego, arganowego czy lnianego oleju, jest pełnowartościowym posiłkiem!

DOBREGO DNIA!

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress