replica watches fake rolex fake rolex replica watches swiss rolex watches online.
KUTIA

KUTIA

Wigilijna kutia była w moim rodzinnym domu świąteczną słodką atrakcją. Ziarna pszenicy musiały się wcześniej moczyć całą noc, przed gotowaniem, ale potem nawet za dnia i tak miękły niechętnie. Na domiar tego ugotowane i trzymane w lodówce ponownie lubiły twardnieć. Kutia była dawniej czymś w rodzaju dzisiejszego popcornu, słodka od miodu i rodzynek oraz chrupiąca od orzechów doskonale sprawdzała się w rodzinnych posiedzeniach przed telewizorem 🙂

Na tradycyjną kutię potrzebujemy ziaren pszenicy lub orkiszu, do bezglutenowej można użyć jaglanki ugotowanej na sypko lub kukurydzianej.

OTO PRZEPIS:

1 szklanka moczonych przez noc, ugotowanych ziaren (kasz nie moczymy),

1 szklanka zmielonego potrójnie maku (nie używam maku z bakaliami z puszek gdyż zawiera syrop glukozowo-kukurydziany lub inny syrop),

1 Łyżka miodu gryczanego lub innego,

1 garść orzechów włoskich pokruszonych,

1 garść potłuczonych migdałów bez skórki,

1 olejek arakowy lub migdałowy,

1 garść namoczonych rodzynek bez wody,

sok z połówki cytryny.

SONY DSCSONY DSC

SONY DSC SONY DSC

Najwięcej zabawy jest z mieleniem maku. Mój tata robił to kiedyś w makutrze, teraz dobrze sprawdza się maszynka do mielenia mięsa. Ja o zmielenie maku poprosiłam sąsiadkę, która piekła właśnie świąteczne makowce. Mak do kutii powinien być wilgotny wraz z zachowanym makowym białym mleczkiem.

Teraz mieszamy w dużym garnku wszystkie składniki: ziarna/kasze, miód, mak z makowym mleczkiem, bakalie, orzechy i zapachowy olejek…

Zrobiłam dziś kutię poproszona przez jedną z Sympatyczek Metadiety. Prawie o kutii zapomniałam! Bo prawda jest taka, że kutia przestała być dla mnie świąteczną atrakcją… Stało się tak w momencie, kiedy ziarna i kasze weszły w moje życie pełną parą, czyli od kiedy jadam kasze z bakaliami na śniadanie. Oczywiście poranki są bez maku, bo przecież po nim nie miałabym tyle energii 🙂 Wiadomo, jak działa mak, nasennie 🙂

Jedno jest pewne, dzięki ziarnu i bakaliom kutia zawiera bardzo dużo błonnika, zatem wzmaga perystaltykę jelit. Tradycyjna z ziarnami zbóż, zalecana jest wszystkim, którzy nie są uczuleni na gluten i spożywają świąteczne potrawy, pozbawione tak na prawdę błonnika.

Zjedzenie porcji kutii wymaga czasu, obecność ziaren, orzechów i bakalii wymusza na nas dokładne przeżuwanie i spowalnia tym samym rytm dnia. I dobrze! Wiedząc to, należy już wcześniej przeznaczyć na ten posiłek co najmniej 10 minut!

Przygotowanie kutii nie wymaga żadnej filozofii, jedyny problem to, że jest tak smaczna, iż nie można przestać jej jeść… 😉

SONY DSC

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress