replica watches fake rolex fake rolex replica watches swiss rolex watches online.
KIEŁKI- ŻYCIE DOJRZEWAJĄCE W WILGOCI

KIEŁKI- ŻYCIE DOJRZEWAJĄCE W WILGOCI

Minęło wiele dekad od czasu, kiedy ratując marynarzy przed szkorbutem urozmaicono im dietę kiełkami, bogatymi w witaminę C. Do nas moda na kiełki dotarła w latach dziewięćdziesiątych wraz z ekspansją kuchni chińskiej i wegetarianizmu.

Pod koniec zimy, kiedy ciężko wycisnąć z marchwi więcej niż kroplę soku, warto wprowadzić zwyczaj domowych zasiewów, nawet na parę miesięcy. Właściwie warto by było jadać kiełki cały rok! Potrzebujemy jedynie trzypiętrowej plastykowej „sałenki”, w której ziarenka różnej wielkości, będą pęcznieć w warunkach tropikalnej wilgoci. Kiedy z pęknięcia wysunie się młodziutki bialutki pęd, organiczny potencjał roślinki jest w swoim szczycie. W tym momencie zawartość mikroelementów, witamin i białek jest wielokrotnie wyższa niż w suchych nasionach czy w dojrzałej roślinie.

Najcenniejsze składniki kiełków to: wartościowe białko, kwasy tłuszczowe Omega-3, duże ilości wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu, biotyny, cynku, selenu oraz mikroelementy- lit i chrom.

Całą zimę wysiewam rzeżuchę, a kiełki fasoli Mung zajadam cały rok 🙂 Zawsze na surowo, na kanapkach, w sałatkach, z pasztetami, surówkami i pastami. Są pokarmem życia, ale ich dobroczynne działanie możemy zauważyć tylko wówczas, gdy jemy je regularnie, każdego dnia.

Aby w kiełkach zaczęło buzować życie potrzebne są: światło, ciepło i wilgoć. Wtedy już w drugiej, trzeciej dobie pęka śliska powłoka nasionka. Jeżeli jednak chcemy doczekać się najważniejszego momentu ich kiełkowania, gotowości do konsumpcji w 4-5 dobie, musimy utrzymać warunki wilgoci. Trzeba mieć pod ręką zraszacz i nawilżać kiełki kilka razy dziennie, latem częściej.

Najlepsze warunki dla wzrostu nasion to półcień. Nie należy zostawiać ich w pełnym słońcu, gdyż zwiększyłoby to szansę rozwoju pleśni. Ważny jest też stały dostęp tlenu. Dlatego też należy rozdzielać posklejane kiełki, np. pod strumieniem zimnej wody.

Różne nasiona charakteryzuje inna zdolnością kiełkowania, a na pojawienie się kiełków do spożycia czekamy zwykle od 4 do 7 dni. Gotowe kiełki najlepiej jest jeść na bieżąco – ale nadmiar, po ich dokładnym osuszeniu, i zawinięciu w papierowy ręcznik, możemy trzymać w lodówce do 7 dni. Aby nie dopuścić do rozwoju grzybów i plesni, kiełkownicę należy dokładnie umyć, przed każdym nowym wysiewem.

SONY DSCSONY DSC

SONY DSCSONY DSC

SONY DSCSONY DSC

„Trojaczki” i inne rodzaje kiełkownic do wysiewu nasionek można kupić tutaj.

Wartość odżywcza, wysiew i moment konsumpcji różnych nasion:

Ziarno Wartość odżywcza Czas moczenia
(godziny)
Czas kiełkowania (dni)
Słonecznik W kiełkach słonecznika znajduje się bardzo rzadko występująca w warzywach witamina D, oraz minerały (fosfor, wapń, żelazo, magnez, potas, oraz pierwiastki śladowe miedź i cynk.) 6 1-2
Pszenica Zawiera białko, węglowodany, tłuszcze błonnik, witaminy (B1, B2, B9, PP, E, kwasu pantotenowy, kwas foliowy, prowitaminy A, biotynę , kwas paraaminobenzoesowy) i minerały (fosfor, potas, magnez, wapń, żelazo, mg manganu ) 12 2-3
Fasolka mung Jest źródłem białka, które jest łatwo przysfajalne, błonnik, karoten, witaminy (A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K, sole mineralne (wapń, magnez, fosfor, żelazo, potas, cynk, jod, mangan, lit, selen, miedź, fosfor) 12 3
Lucerna Występuje chlorofil, prowitamina A, witaminy B-komplex, D, E, K. Zawiera białka roślinne i wszystkim podstawowe aminokwasy. Działa pobudzająco, wzmacnia organizm w stanach wyczerpania. 4 6-7
Orkisz Kiełki pszenicy orkisz zawierają 6 razy więcej białek, co w zwykłej pszenicy, zestaw aminokwasów, substancji mineralnych ( żelazo, magnez, wapń, kobalt, fosfor, selen) oraz witaminy(A, B, i E). Zawartość selenu jest 7-8 razy wyższa niż w innych zbożach. Te kiełki pomagają w walce z zakażeniem Candida 12 2-3
Owies Zawiera witaminy (A, B, C i E), minerały (fosfor, żelazo, miedź, fluor, cynk, wapń, jod), wiele białka i tłuszczów. Ze względu na zawartość witaminy E wpływają korzystnie na lęgi 8-12 2-3
Soja Zawiera witaminy ( A, B, C, K,), minerały (żelazo, fosfor, magnez i potas). Dużo zawierają nienasyconych kwasów tłuszczowych i i zoflawonów. 12 3
Rzodkiewka Zawierają witaminy (A, C, B, E, H) składniki mineralne, kwasy omega-3 i błonnik. Posiadają właściwości przeciwzapalne, odkażające, oczyszczające i moczopędne, hamujące rozwój bakterii i drożdży. 8-12 2-3
Proso, kanar, rzepak, murzynek Te kiełki podajemy ptakom małej egzotyki, ze względu na ich delikatność i łatwość w konsumpcji dla małych ptaków. Czas kiełkowania i moczenia tego ziarna jest podobny, dlatego możemy samemu przygotować mieszankę 8-12 1,5-2

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress