replica watches fake rolex fake rolex replica watches swiss rolex watches online.
ADWENTOWE CONGEE

ADWENTOWE CONGEE

Nasi przodkowie długo nie wiedzieli nic o istnieniu ryżu, ale kiedy pewnego dnia wraz z „wędrowną karawaną” dotarł do ich domów, odkryli w nim kolejne smaczne źródło energii. W dodatku ryż gotowany na wodzie łagodził bóle żołądka i nadwrażliwość jelit. Do dziś sprawdza się w diecie dla rekonwalescentów. Z ryżem można robić wszystko. Gotować na sypko, na kleiście, zapiekać, miksować na Smoothy, podawać z mięsem, rybami, warzywami, tofu, owocami. Nawet sam, ugotowany z przyprawami i z dodatkiem zdrowego tłuszczu jest pyszną przekąską. Wystarczy kapka syropu z agawy BIO, cynamonu, łyżka oleju kokosowego BIO i mamy „niebo w gębie” 😉

Ryż jest rośliną zbożową z rodziny traw. Na świecie istnieje około 10 tysięcy odmian ryżu, niektóre źródła podają, że nawet 120 tysięcy! Większość przynajmniej podwaja swoją objętość w trakcie gotowania. Wiemy, że nie zawiera glutenu i jest niskokaloryczny. Zebrane z pola ziarnko ryżu otoczone jest niezwykle cenną, srebrno-brązową osłonką. W środku ziarenka znajduje się zarodek bogaty w pełnowartościowe białka o składzie zbliżonym do aminokwasów zwierzęcych i witaminy z grupy B ( ryż biały nie zawiera witaminy B1), a także K, E, wapń, żelazo, potas, cynk, fosfor, mangan, magnez. Najbogatsze substancje balastowe, czyli błonnik, posiadają jedynie nieoczyszczone ziarna brązowego ryżu.

Ryżowe congee, czyli po polsku kleik ryżowy, to podstawa azjatyckiego śniadania.

Jak przygotować azjatyckie congee? Jeszcze tak prostego przepisu nie było tu na blogu 😉

Proszę bardzo:

1 część ryżu pełnoziarnistego ( w Chinach gotuje się zwykły biały ryż)

10 części wody

Przygotowujemy duży kilku litrowy garnek, gdyż ryż lubi wykipieć. Najpierw kilkukrotnie płuczemy ryż w zimnej wodzie (w ten sposób pozbywamy się kleistych skrobi) lub nie płuczemy i mamy wtedy congee bardziej kleiste.  Następnie wlewamy do garnka odpowiednią ilość wody (j.w.) i gotujemy około 4 godzin…Dlaczego aż tak długo, skoro już po godzinie kleik jest klejący? :-)…Nie znalazłam źródła, które dałoby mi jasną odpowiedź, ale z pewnością Chińczycy ją znają…Myślę, że chodzi o skrobię, która łagodzi wszelkie podrażnienia w jelitach, wywołane nadużywaniem ostrych przypraw. Ryżowe congee zaczynamy gotować na „pełnym gazie”, po czym kiedy woda osiągnie punkt wrzenia, zmniejszamy energię na płycie, na minimalną. 

Ryżowa zupa bez soli, mdła, ale pożywna i lekkostrawna, zaskakuje smakiem po dodaniu posiekanych parzonych warzyw, kiełków, cząstek ugotowanej ryby, mięsa, jajka, tofu i ziół. Dosmaczona łyżeczką sosu sojowego lub Shoyu jest na prawdę smacznym daniem.

W wersji metadietowej congee gotuję z kurkumą, kardamonem, posiekanym imbirem i cynamonem. A podaję dorzucając orzechy, suszone lub świeże owoce, domowy dżem, nasiona i pestki. Pychota! Choć muszę przyznać, że w Chinach rozsmakowałam się w congee warzywnym z tofu. Taka odmiana dobrze mi zrobiła. Przecież śniadanie nie musi być zawsze „na słodko” 😉

W Chinach spotkałam się też z congee gryczanym i congee jaglanym, choć myślę, że było przygotowywane specjalnie dla Europejczyków. Tu dla zainteresowanych, można też ugotować congee jęczmienne (dla osób tolerujących gluten), z nasion amarantusa, czy z kaszy quinoa (komosa ryżowa). Najbliższe nam jest congee owsiane, czyli rodzima owsianka z dużą ilością wody, bez mleka 🙂

Congee bez dodatków, to najzwyklejsze postne/adwentowe danie, sprawdzające się również w trakcie stosowania lekkich wiosennych pół-głodówek i codziennych „małych” detoxów. Zawsze przynosi ulgę wszystkim narządom wewnętrznym. Niestety ryż biały, szczególnie rozgotowany, posiada wysoki Indeks Glikemiczny, który łatwo zaniżymy dodając surowe, posiekane lub sparzone wrzątkiem warzywa.

20141201_083236

Kiedy gotujemy ryżowe congee w całym domu pachnie Azją 🙂

SMACZNEGO!

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress